Kiespijn en tandpijn

Kiespijn en pijnlijke tanden, zeer vervelend met alle consequenties van dien. Slapen en concentreren gaan bijvoorbeeld moeizaam. De zeurende en drukkende pijn is in veel gevallen een signaal dat er iets is dat verholpen dient te worden. Het is daarom belangrijk naar je lichaam te luisteren en tijdig de tandarts te bezoeken. Uitstel resulteert over het algemeen in pijn die steeds erger lijkt te worden.

Er zijn verschillende vormen van kiespijn en tandpijn. Zo kan het zich plotseling opdoen of stapsgewijs erger worden. De pijn kan zich continu voordoen of bijvoorbeeld opkomen bij het drinken van frisdrank. Neem bij de eerste signalen van kiespijn contact op. De oorzaak achterhalen is namelijk van cruciaal belang. Maak een afspraak om de kiespijn te verhelpen!
Indien er niet echt sprake is van een tandarts noodgeval, of eerst meer informatie wilt opvragen kunt u altijd bellen. Wij zijn u graag van dienst!

Kiespijn oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken die leiden tot kiespijn of tandpijn: • Tanderosie
• Ontstoken tandvlees
• Ontsteking in de wortel
• Gaatjes
• Blootliggende tandhalzen
• Abces

Zo kan een gezwollen wang een indicatie zijn van een ontsteking in de mond. Ook kan het tandglazuur versleten zijn (tanderosie). Verder kan te hard poetsen resulteren in tandvlees dat bloot komt te liggen. Daarnaast kunnen gaatjes door te veel tandplak ontstaan. Een lekkende vulling of tandbederf kan de wortel gaan ontsteken. Ook kan het tandvlees ontstoken zijn. Dit wordt gekenmerkt door rood tandvlees. Tenslotte is het doorkomen van de verstandskiezen een veelvoorkomende oorzaak van kiespijn.

Verstandskiestrekken?

Komt de verstandskies door? Dit fenomeen gaat in veel gevallen gepaard met vreselijke pijn. Deze liggen achterin de mond waar lastig gepoetst kan worden. Maar wanneer laat je de verstandskies trekken?

Redenen voor het trekken van de verstandskies:
• Het scheef groeien van de verstandskies
• Niet goed schoon kunnen houden
• Het niet meer aansluiten van de kaken
• Wanneer de verstandskies schade aanricht voor de andere kiezen

Na het trekken van de verstandskies wordt de ruimte opgevuld met een kroon of implantaat. De kunstmatige tand of kies vervangt de getrokken verstandskies, zodat de zenuwen goed bedekt zijn en er geen kiespijn ontstaat.

KIESPIJN TEGENGAAN MET PIJNSTILLERS

Heb je een ontsteking? Kies dan een pijstiller die ontsteking remmend is, zoals:
• Ibuprofen
• Naproxen
• Diclofenac
Let op: Voor de behandeling van tand-of kiespijn dienen er geen asprines ingenomen te worden. Deze werken namelijk bloed verdunnend.

Kiespijn & Diclofenac

Diclofenac voor wanneer de gewone pijnstiller niet pijn verlossend is. Daarnaast werkt het middel ook ontstekingsremmend.

Kiespijn voorkomen

Kiespijn voorkomen is beter dan genezen. Vermijd daarom zure voeding. Ook helpt het gebruik van een zachte tandenborstel. Fluoridetandpasta heeft overigens een goed effect op tandvleesverharding en is daarmee een gewenst om kiespijn te voorkomen. Verder resulteert het twee keer per dag poetsen in het tijdig verwijderen van tandplak en zal de mondgezondheid in balans blijven.

Kiespijn behandelen? Maak een afspraak!

Spoed tandarts Utrecht staat altijd voor u klaar!